KAUZA KAMAX

Černá stavba kalírny německé společnosti Kamax ztratila své dodatečné povolení a po více než dvou letech se letitá kauza vrací na svůj začátek

 

Stalo se tak po neúspěšné kasační stížnosti Krajského úřadu Libereckého kraje, kterou v reakci na výnos Správního soudu v Hradci Králové podal k Nejvyššímu správnímu soudu.  Obě soudní instituce ve shodě vyjadřují přesvědčení, že způsob, jakým byla dodatečně legalizována stavba kalírny společnosti Kamax, neodpovídá právnímu řádu a nebere v ohled zákonná práva majitelů přilehlých nemovitostí.

 

Na stranu dotčených obyvatel se postavil místní Rohozecký okrašlovací spolek. Jeho předseda  Lukáš Berndt upřesňuje: „Pomohli jsme najít právní pomoc, zajistit znalecké posudky a  kauzu medializovat. Jsme rádi, že se lidem  bydlícím v těsné blízkosti průmyslového areálu  vrací naděje na férovější přístup ze strany úřadů.“

 

Na samém začátku Kamax vyhlásil záměr vystavit skladovací a administrativní objekt. Tento záměr nevyžadoval realizovat studii na dopad stavby na životní prostředí (EIA). Ještě před dokončením kolaudačního řízení Kamax nainstaloval do původně skladové haly výrobní technologii pro kalení oceli. Dopustil se tak porušení pravidel stavebního řízení a vznikla černá stavba, jejíž existenci protokolárně zaznamenaly pracovnice Stavebního úřadu v Turnově dne 8.8.2013.  I přes protesty, námitky a odvolání ze strany veřejnosti byla nezákonně vystavěná kalicí linka úředně povolena a zprovozněna. Toto povolení je nyní rozhodnutím Nejvyššího správního soudu zrušeno. Podle slov vedoucí Stavebního úřadu v Turnově paní ing. Evy Zakouřilové bude opět následovat řízení o odstranění černé stavby. Ing Zakouřilová  ujišťuje, že budou podniknuty kroky k odstranění  nedostatků, které vytkl ve svém rozsudku ze dne 29.1.2016 Správní soud v Hradci Králové. Vedoucí stavebního úřadu nicméně připouští, že skutečnou demontáž kalicí linky nepředpokládá.   

 

srpen 2016

Německá společnost KAMAX hodlá vybudovat v Obchodní a průmyslové zóně Vesecko obrovský strojírenský areál za účelem výroby pevnostních šroubů pro automobilový průmysl.

 

Způsob, jakým společnost KAMAX k tomuto cíli postupuje budí mnohé pochybnosti a podezření!

 

Zasvěcený občan se těžko ubrání dojmu, že "salámová metoda" kterou investor pro výstavbu podniku zvolil, slouží jedinému cíli. Totiž vyhnout se odbornému posouzení celé stavby (nebo jejích dílčích částí) z hlediska vlivu na životní prostředí, tedy důkladnému šetření zvaného EIA!

 

Pozornost a pochyby vzbuzují především tyto fakta:

  •  přestože se investor netají svým záměrem vybudovat na Vesecku průmyslový, strojírenský podnik (který bude také velkým zdrojem znečištění ovzduší), je územní rozhodnutí pro plochu celého podniku specifikováno jen jako logistický a expediční areál (administrativa a sklad)! Tedy klasická "salámová metoda", v příštích letech bude kamax žádat "pouze" o změnu účelu stavby, kteréžto řízení je mnohem benevolentnější.
  •  Přestože je I. etapa výstavby specifikována jako logistický a expediční areál (administrativa  a sklady), jsou v již dokončeném objektu realizovány stavebně, technické úpravy sloužící pro budoucí instalaci až tří vysokokapacitních kalících a popouštěcích linek (jedna linka spotřebuje 202 metrů kubických zemního plynu za hodinu!!!). Každá z těchto linek spadá do kategorie velkých zdrojů znečištění ovzduší.
  •  přestože investor průkazně směřuje k jinému účelu využití stavby, než je zmíněný logistický a expediční areál (tedy ke strojírenské výrobě), i nadále odmítá a vyhýbá se realizaci posouzení svého nového (výrobního) záměru z hlediska dopadu na životní prostředí (EIA).
  •  přestože má na Vesecku stát areál velikostí přesahující současný podnik Kamaxu v Nudvojovicích, rozdělil investor výstavbu objektu do dvou etap. Etapa první je definována jako logistický a expediční areál (administrativa a sklady). V této první fázi nespatřuje naše občanské sdružení žádné problémy a Rosos dokonce umožnil investorovi zkrácené stavební a územní řízení. Etapa druhá doposud nebyla vyhlášena. Lze však očekávat, že se bude opět jednat o sklady, které se později Kamax pokusí benevolentním řízením o změně účelu stavby změnit na lisovnu, tažírnu drátu nebo povrchovoou úpravnu kovu.
  •  přestože investor informuje o emisích, které hodlá ze své připravované kalící linky vypouštět, nepřičítá jejich hodnotu k aktuálnímu imisnímu pozadí z oblasti Vesecka a Malého Rohozce. Jinými slovy, investor tvrdí, že maximální emise, které vypustí do ovzduší nepřesáhnou povolené limity, ale tyto emise nepřipočítává k současnému znečištění, které již na Vesecku bezpochyby existuje.
  •  Přestože investor původně zdůvodňoval potřebu investice do nového podniku na Vesecku především nedostatečnou kapacitou skladovacích prostor v jeho současném areálu v Nudvojovicích, je v současnosti jisté, že společnost KAMAX má s areálem na Vesecku i jiné úmysly. V plánované kalírně (která se již připravuje v rámci I. etapy (viz. výše) a kterou chce investor legalizovat pomocí benevolentnějšího řízení o změně účelu stavby), nemají být kaleny pouze výrobky z Nudvojovic, ale také šrouby z Německých provozoven. To přinese významné zvýšení nákladní dopravy v oblasti Vesecka, které bude mít další negativní vliv na životní prostředí a dopravní infrastrukturu.

 

Rohozecký okrašlovací spolek výše zmíněné, znepokojující informace předal představitelům státní správy a samosprávy v Turnově. 

Otázkou zůstává: 

  • Má město Turnov zájem stást na straně svých občanů, nebo na stravě vlivného, bohatého investora?
  • Je si společnost Kamax vědoma své odpovědnosti za negativní dopady své činnosti na obyvatele Malého Rohozce a Daliměřic?
  • Má  středně těžký, strojírenský provoz s vysokým podílem na znečištění ovzduší co dělat v obchodně - průmyslové zóně Vesecko?
  • Je provoz plánovaného areálu Kamaxu skutečně tak významným činitelem v otázce zaměstnanosti Turnovska? 
  • Jak budou řešeny případné stížnosti obyvatel Malého Rohozce a Daliměřic na zvýšenou hladinu hlučnosti?
  • Je kapacita silniční komunikace mezi výjezdem ze zóny Veseco a kruhovým objezdem na průtahu E65 dostatečná pro plánovaný nárůst kamionové dopravy?
  • Jsou připraveny alternativní, kompenzační řešení k odhlučnění obytných částí Malého Rohozce?

A především:

  • JE MOŽNÉ BUDOVAT PRŮMYSLOVÝ PODNIK TOHOTO ROZMĚRU BEZ POSOUZENÍ VLIVU STAVBY NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ? 

 

PETICI ZA MONITORING KVALITY OVZDUŠÍ

V OBCHODNĚ -PRŮMYSLOVÉ ZÓNĚ VESECKO

PODEPSALO 856 LIDÍ

VŠEM DĚKUJEME ZA PODPORU A TAKÉ ZA TO, ŽE VÁM NENÍ LHOSTEJNÉ, V JAKÉM SVĚTĚ ŽIJEME.

KAMAX JIŽ KRÁJÍ SVŮJ SALÁM

Dalo se to čekat! Společnost Kamax podala žádost o změnu využití své "skladovací"  haly na výrobní prostor k instalaci své první (celkem mají být tři) velkokapacitní kalící linky. Proč ty úvozovky u slova skladovací? Inu protože tato hala nikdy nic neskladovala a ani skladovat neměla. Byl to jen mazaný způsob, jak obejít řízení EIA (dopad stavby na životní prostředí) a protáhnout se dírou v zákoně. To ale Stavebnímu úřadu v Turnově pranic nevadilo.  Odpovědným úřednicím ani nepřišlo podivné, že již při kolaudaci této "skladovací" haly byly v podlaze připravené velké betonové vany pro chladící lázně budoucí kalící linky."Proč by to mělo být podivné? No to přeci není žádnému skladu na závadu. To přeci funkci skladu nevylučuje," vysvětlila důvod kladného kolaudačního rozhodnutí jedna nejmenovaná pracovnice Stavebního úřadu v Turnově. 

A tak stejně jako Turnovský Stavební úřad neměl  při kolaudačním řízení důvod pochybovat o účelu "skladu", nevidí ani ve světle nových událostí (žádost Kamaxu o změnu účelu stavby) žádné podezřelé či nestandartní okolnosti.  Pro náš Stavebí úřad je totiž asi naprosto normální vydat povolení ke stavbě řekněme garáže a později schválit změnu využití této "garáže" třeba na vyhlídkovou restauraci.  

Že Kamax začal krájet svůj pomyslný salám, nepřekvapuje. Co však autora vyvádí z klidu je podezřele benevolentní přístup Stavebního úřadu. Ten si totiž myslí, že se nejedná o salám a zda je to možné nazvat krájením si prý teprve rozmyslí. Však na to má svých třicet dní.  

l.b.

MÁME PRÁVO NA KLID!!!

 Rosos doporučuje nespokojeným občanům bránit se proti negativním hlukovým vlivům přicházejícím z obchodně-průmyslové zóny Vesecko. (viz zajímavý článek ZDE ). Níže jsou uvedeny některé důležité právní předpisy upravující ochranu obyvatelstva proti hluku a vibracím:

Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů.

Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby § 14

Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva
 Nařízení vlády č. 148/2006 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. 
ZÁKLADNÍ LIMITY PRO VNITŘNÍ HLUK (UVNITŘ OBYTNÝCH MÍSTNOSTÍ) JSOU NÁSLEDUJÍCÍ:
vnitřní hluk den (6:00-22:00) noc (22:00-6:00)
základní limit 40 dB 30 dB
pro hluk ze silniční dopravy (neplatí pro stavby dokončené po 1.6.2006, u nich se použije základní limit) 45 dB 35 dB
pro hluk z hudby, zpěvu a řeči 35 dB 25 dB
 
Více informací k tématu ochrany před hlukem naleznete také ZDE.